Loyal readers

Wednesday, February 2, 2011

What kind of a sick person are you?

Hurmm. Keluar pintu bilik nak ke toilet tadi, ada satu bau yang tersangatlah wangi. Mak tengah masak kat bawah. Tak tengok pon aku tau tu bau mee sanggul. Tiba2 on the way pi toilet boleh pulak aku sebak sorang2 kat situ, padahal toilet tu 3 tapak je dari bilik. Sebak bukan apa, sebab teringat arwah Mak Tok...

Mak Tok ialah ibu kepada ayah aku. Yes, dia adalah nenek aku. Tapi kami panggil dia Mak Tok. Tak sure kenapa, tapi aku rasa orang Kedah memang panggil nenek2 dan datuk2 mereka dengan nama2 yang sedikit unik. Kalau ada ranking nenek/datuk favourite, memang Mak Tok menang tanpa bertanding. Since kecik lagi, dia dah manjakan kami semua adik-beradik. Bayangkanlah, masa aku kecik, aku ingat ada suatu ketika ni Mak Tok datang all the way from Sungai Petani ke Changlun sebab rindu nak tengok cucu2 dia. NAIK TEKSI ok! bayangkan lah berapa jauhnya tu. Approximately 100km kot. naik teksi!

Mak Tok dah meninggal sejak aku Form 3 lagi. Dia meninggal sebab accident, kena langgar ngan moto. Tapi sebab moto tu laju, dia meninggal. Agaknya hentaman yang kuat kot, sebab fractured skull. Tapi yang sedihnya pasal kemalangan Mak Tok ni, ialah dia dirompak oleh sepasang suami isteri lepas dia kemalangan.
Tak sangka ada jugak manusia macam ni kat dunia ni. Pasangan suami isteri yang usianya dah senja pulak tu. Kubur dah memanggil-manggil pun. So at the age of 15, aku baru nampak macam mana rupa sebenar manusia. Manusia memang boleh buat macam2 untuk kepentingan diri. Yang hairannya, aku tak rasa marah sangat kat uncle cina yang langgar Mak Tok tu. Yang membuatkan darah aku meluap tu bila fikir pasal suami isteri pencuri tu. What kind of a sick person are you, that you would steal from an old woman who is bleeding to death? Astagfirullahalazim....

Bila tengok album2 lama, mesti rasa sedih tengok gambar Mak Tok. Dulu masa aku kecik sampai Form 3 tu, dia bagi je apa yang aku mintak. Dia suka belikan kami barang2. Memang tak pernah kedekut walaupun hidup dia bukan senang sangat. Mak Tok memang merana sejak dia kahwin ngan Tok Ayah (datuk). Tok Ayah buat dia macam2, Astagfirullahalazim, yang korang takkan boleh imagine seorang suami sanggup buat kat isteri dia. Tapi Mak Tok sabar, dia senyum depan anak2 and cucu2. Tapi Tuhan dah ambil dia dulu. Aku harap Mak Tok akan jadi salah seorang penghuni Syurga. Dengan apa yang dia dah lalui masa dia hidup, it's just fair. InsyaAllah...

No comments:

Post a Comment

Love Notes